UNI   ADVISOR

مهاجرت تحصیلی با یونی ادوایزر

نظام آموزشی انگلستان

کیفیت نظام آموزشی انگلستان و سیستم بکار برده شده در مدارس و دانشگاه‌های این کشور

کیفیت نظام آموزشی انگلستان و سیستم بکار برده شده در مدارس و دانشگاه‌های این کشور در کل جهان معروف است. در این کشور ۴ مرحله اجباری جهت تحصیل وجود دارد. هر یک از مرحله‌ها بیانگر یکی از مقاطع تحصیلی هستند. تحصیل برای کودکان بالای ۵ سال در کشور انگلستان اجباری است و قبل از آن کودکان براساس اختیار خانواده خود می‌توانند در کلاس‌های آمادگی یا پیش دبستانی شرکت کنند. سیستم نمره‌دهی در نظام آموزشی انگلستان در مدارس ابتدایی براساس گفته‌های معلم صورت‌ می‌گیرد. در حالیکه در دوره متوسط و آموزش عالی نمرات براساس حروف دسته‌بندی می‌شوند.

آشنایی با نظام آموزشی انگلستان

کشور انگلستان به دلیل برخورداری از کیفیت آموزشی بالا، متدهای آموزشی به‌روز و رضایت دانش‌آموزان از تحصیل در انگلستان، مقصدی شناخته شده و محبوب در سراسر جهان است. بسیاری از دانشگاه‌های برتر انگلستان هرساله در جایگاه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های جهانی و معتبر مانند سیستم رتبه‌بندی QS و سیستم رتبه‌بندی تایمز قرار می‌گیرند. مدارس در انگلستان به چهار دسته تقسیم می‌شوند. این مدارس شامل:

  • مدارس دولتی انگلستان
  • مدارس خصوصی انگلستان
  • مدارس بین‌المللی انگلستان
  • مدارس شبانه‌روزی انگلستان

ساختار نظام آموزشی انگلستان

نظام آموزشی در انگلستان به چهار قسمت اصلی تقسیم می‌شود. این چهار قسمت شامل: آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزشی عالی و آموزش تکمیلی هستند. تحصیلات اجباری در نظام آموزشی انگلستان برای افراد ۵ الی ۱۶ سال است و پس از این سنین، تحصیلات برای افراد به‌صورت اختیاری خواهد بود. نظام آموزشی در انگلستان در واقع براساس سن نیز به چهار قسمت که با نام مراحل کلیدی یا (Key Stages) شناخته می‌شود، تقسیم می‌شود.

تقویم تحصیلی در نظام آموزشی انگلستان

تقویم تحصیلی در نظام آموزشی انگلستان مشابه تقویم تحصیلی در آمریکا یا کانادا است. در این کشور سال تحصیلی برای دانش‌آموزان از ماه سپتامبر شروع شده و تا اواسط جولای ادامه دارد. یک هفته تحصیلی در مدارس انگلستان از روز دوشنبه شروع شده و تا روز جمعه ادامه دارد. به‌طور معمول یک روز تحصیلی در نظام آموزشی انگلستان از ساعت ۸:۳۰ یا ۹ صبح شروع شده و تا بعد از ظهر ساعات ۱۵:۳۰ یا ۱۶ ادامه دارد. در دانشگاه‌های انگلستان، تقویم آموزشی بر اساس هر ترم به شرح زیر است:

  • ترم پاییز: شروع از ماه سپتامبر تا ماه دسامبر
  • ترم بهار: شروع از ماه ژانویه تا ماه مارس
  • ترم تابستان (کارشناسی): شروع از ماه آپریل تا ماه ژوئن
  • ترم تابستان (تحصیلات تکمیلی): شروع از ماه آپریل تا ماه آگوست

دوره ابتدایی در نظام آموزشی انگلستان برای کودکان ۵ الی ۷ سال بوده و اولین مرحله (Key Stage) تحصیل به‌شمار می‌آید. چراکه بسیاری از کودکان مستقیما وارد این دوره‌ می‌شوند بدون اینکه در کلاس‌های آمادگی یا پیش‌دبستانی شرکت کرده باشند. در این دوره به دانش‌آموزان موضوعاتی شامل زبان انگلیسی، ریاضیات، تاریخ، آموزش فیزیکی، جغرافیا، موسیقی و تاریخ موسیقی تدریس می‌شود. در سال اول آموزش ابتدایی، ساختار برنامه آموزشی انگلستان در راستای ارزیابی سطح دانش‌آموز برای فهمیدن و درک کردن موضوعات حرکت می‌کند. در آخر سال تحصیلی، دانش‌آموزان در آزمونی برای ارزیابی میزان پیشرفتشان در موضوعاتی چون انگلیسی، ریاضیات و علوم شرکت می‌کنند.

مرحله دوم در نظام آموزشی انگلستان

دانش‌آموزان در سنین ۷ الی ۱۱ سال در مرحله دوم از آموزش اجباری قرار می‌گیرند. در این دوره برنامه آموزشی انگلستان قصد تمرکز بیشتری بر روی موضوعات درسی را برای دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزان با سطح بالاتری از موضوعات درسی روبرو شده و برای یادگیری بهتر آن‌ها تلاش می‌کنند. در نهایت، در پایان هر سال از آموزش متوسطه دانش‌آموزان موظف‌اند تا در یک آزمون دیگر برای ارزیابی پیشرفت خود شرکت کنند. 

مرحله سوم در نظام آموزشی انگلستان

دورم سوم آموزش اجباری انگلستان برای دانش‌آموزان از ۱۱ سالگی شروع شده و تا ۱۴ سالگی ادامه دارد. این دوره در نوع خود از مهم‌ترین دوره‌های نظام آموزشی انگلستان به‌حساب می‌آید. چراکه پس از این دوره دانش‌آموزان در صورت علاقه برای شرکت در دوره‌های GCSE و پس از آن ورود به مرحله چهارم آماده می‌شوند. در آموزش عالی انگلستان موضوعات درسی جدیدی برای دانش‌آموزان اضافه می‌شود. این موضوعات شامل اطلاعات پایه از دروسی است که دانش‌آموزان در آینده به تحصیل بیشتر آن می‌پردازند.

مرحله چهارم در نظام آموزشی انگلستان

آخرین دوره آموزش اجباری در نظام آموزشی انگلستان که مرحله چهارم نام دارد برای دانش‌آموزان ۱۴ ساله است که تا ۱۶ سالگی ادامه پیدا می‌کند. بیشتر دانش‌آموزان در این سنین تمایل به شرکت در دوره و آزمون‌ GCSE که معادل سال اول و دوم دبیرستان شده و دیگر آزمون‌های ارزشیابی ملی دارند. برنامه آموزشی در این دوره شامل دو مرحله به‌نام‌های (CORE) و (FOUNDATION) است.

موضوعات درسی در مرحله Core شامل:

  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • علوم

و در مرحله Foundation شامل:

  • محاسبات
  • آموزش فیزیکی
  • شهروندی (سیتیزن شیپ)

آموزش عالی در نظام آموزشی انگلستان

پس از اتمام دوره‌های اجباری نظام آموزش انگلستان، دانش‌آموزان می‌توانند در دوره‌های A LEVEL که معادل سوم و چهارم دبیرستان می‌شوند، شرکت کرده و پس از آن با شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های انگلستان، وارد مرحله آموزش عالی شوند. انگلستان به برخورداری از دانشگاه‌های سطح بالا در سراسر جهان شناخته شده است. دانشگاه‌های برتر انگلستان هرساله در ستون اول برترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند و به‌همین دلیل، تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان از سوی دانش‌آموزان بریتانیایی و دیگر کشورها مورد استقبال قرار گرفته است.

سیستم ارزشیابی نمرات در نظام آموزشی انگلستان

سیستم ارزشیابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی در نظام آموزشی جدید انگلستان براساس نمره نبوده و طبق گفته‌های معلم دانش‌آموزان ارزیابی می‌شوند. نحوه ارزشیابی دانش‌آموزان توسط معلمان در دوره ابتدای در هر مدرسه متفاوت است. در دوره متوسطه دانش‌آموزان با نمرات GCSE خود ارزشیابی می‌شوند. براساس آزمون GCSE ارزشیابی از نمره ۱ تا ۹ و به صورت حروفی از G تا A* صورت می‌گیرد. 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب